The Circle of Power

Hehehehe..aku x expect akan memblogkan diri dgn cepat ,interval yang terlalu cepat,memandangkan kestressan dan racing thoughts yang tak dapat dielakkan walaupun setelah menulis dan membuakkan fikiran aku dalam journal aku,aku still ade countless thoughts yang perlu dihindarkan sebelum ia menuju ke arah ke 'bipolar'an..huhu,ada suatu masa di mana sesorang yang mempunyai interesting thought menceritakan pengalaman beliau tentang berjumpa sesorang yang melakukan sesuatu kesilapan di mana beliau berasa seseorang itu tidak patut melakukannya...cara beliau menerangkan situasi tersebut seolah2 beliau menyalahkan perbuatan sesorang itu..

and that moment secara refleksinya telah meningatkan aku dgn satu speech from a very very superb fantastic wiseman yang mengatakan..jika seseorang melakukan kesilapan,jangan benci mereka,tapi benci dgn perbuatan tersebut...amazing!!!!so so so so beautiful.....macam even sesorang tuh membunuh seseorang yang aku sayang..aku akan maafkan orang tuh dan hanya membenci perbuatan pembunuhan but bukan pembunuh tersebut..wowwwwww!!!!that level of humanity sangat sangat uncomparable to any mountain of gold and silver..aku x dapat imagineeeee,,,dunia yang sgt balance and peace dgn this level of humanity..and forgiveness!!!forgiveness adalah satu moral value yang kurang dimiliki oleh manusia..yet,ia sangat mempunyai kesan yang murni dalam society..seperti dalam cerita Lord of the ring,di mana king of rohan telah bersetuju untuk berperang bersama2 yang lain walaupun sebelum itu mereka tidak membantu dia,which is another beautiful example of forgiveness yang tidak disedari ramai..

realiti example..ialah seperti kejadian seorang emak yang memaafkan orang yang membunuh anaknya,kejadian orang yang memaafkan pencuri yang mencuri hak2 milik orang tersebut,dan juga kejadian seperti seorang american soldier dalam perang vietnam yang meletak jawatan dan menolong vietnamese yang terlibat dalam organisasi against violence..jika viatnamese dikuasai dengan perasaan dendam dan marah,adakah mereka akan membenarkan seorang x american soldier untuk membantu mereka bersama sama dalm misi mereka?mungkin soldier tuh hanya la undercover for US and ade opportunity untuk membunuh mereka sekali gus....siapala tahu..if semua orang forgive,learn the past merely for lesson purposal,then move on move on,then,semua hidup dalam hybrid community dengan harmoni....sangat kitten dream!!!wake up!!!!!kenapalah example aku banyak berunsur keganasan,aku kene jadikan example yang lebih optimistik..and aku rasa aku seperti banyak menceritakan tentang dunia yang sangat buruk ,,di mana dunia yang di penjuru sebaliknya is not bad at all stil cantik and precious..maybe next blog aku leh meluahkan and mendescribekan at least satu contoh wonderful brilliant world!!!

No comments: