The Peace Seed

Semalam,pergi library,terjumpa Arthur.Tibe2 sangat enthusiastic,letak barang,n terus menuju kearah dia.(Dia sedang membelek buku).Aku greet dia,tanye khabar,dan tanya mcam2 pasal dia.So,hasil perbualan kami yang mencecah 1 jam 30 mins memberikan aku sedikit gambaran tentang siapakah Arthur ini.Nama penuh ialah Arthur Bogomil Burton.Usia-middle age.Berasal dari Bulgaria(siap tanya,do u know,where it is-i was partially puzzled and seemingly ?knows-huhu).Dia travels seluruh dunia..Bila tanya,where is home..dia cakap home is everywhere,cara dia explain sebenarnye sangat unik dan deep.tapi,point penting ialah dia rasa semua tempat adalah home...

Arthur memilih untuk hidup homeless..pakai pun baju yang sama sahaja..basikal adalah main transportation...satu malam ni..aku jalan jalan..pukul 1 pagi lebih kurang,jalan sunyi sepi..ternampak ade seorang yg tengah menaiki basikal,aku membelakangi orang tersebut(sebab takut kalau org jahat),then lepas die dah lepasi aku,aku tgk rupa rupa nya Arthur.Aku tanye die untuk mintak clarification,betulkah dia..and dia cakap die memang naik basikal tak kira siang n malam..untuk distribute food kepada individual yg memerlukan..reason malam ialah sebab malam2 dia dapat kumpulkan makanan makanan dpd shopping mall yang mereka nak buang..So,selalunya akhir2 baru dapat kumpulkan makanan..aku sgt terkesima..aku offer diri aku nak join ride bike and offer makanan pd orang2..tapi die explain sumthing..yang aku sendiri pon tak faham..something about catholic,individual etc etc..(tapi justification aku ialah kalau nak tolong orang it doesnt matter apa race/religion)....

Selain cakap pasal dia,dia juga ada tanye pasal aku..dia ade opinion yang mengatakan western medicine is just a matter of business..aku sgt tertarik dgn opinion die..mcm challenge..die bgtahu yg stats in U.S menunjukkan pharmaceutical n doctor adalah main investment/business.Aku tak deny,sebab ade source lain juga menyatakan kebenaran..Tapi,aku harap next time aku dapat buat research pasal ni..Sangat menarik..Dia juga indirectly invite aku untuk buat 'interfaith pilgrimage' end of christmas next year..di mana dia sedang cuba kumpulkan 10 men n 10 women daripada different continent,race,religion,profession untuk menjelajahi selama 3 tahun ke tempat tempat utama di mana main religion pernah jelajahi pada masa dahulu(i.e middle east plus europe).Dia juga cakap yang kalau nak join yang penting inner strength kene kuat..menarik menarik....

Semasa bercakap,dia banyak tunjukkan buku buku yang dia rase menarik untuk dibaca dan recommend kat aku..adelah 4/5 buku at once..die suruh pilih satu utk pinjam..and aku pilih 'the emissary of light' sebab tuh buku pertama yg die suggest..and baru bace sikit..tapi sgt menarik..pasal musician(James F.Twyman@Jimmy),peace/traveling troubadour,yang mengilhamkan keamanan melalui music and menceritakan journey dia ke Croatia dan akhirnya menemui community yg dinamakan the emmissary of light..hanya beberapa page yg pertama menceritakan sedikit sebanyak pasal Arthur..mcm i can learn more about Arthur in this book..dan sgt menarik buku ni..Aku sgt tertarik dgn Arthur dan buku buku nya...aku tak tahu apa reason nya..tapi kemungkinan ialah sebab dia sgt humble dan baik..dan sedikit sebanyak aku n Arthur ada interest yang sama..Contoh murni Arthur:Semasa tgh bace buku yg die suruh,while dia pergi ke arah computer,aku letak secara random kat rak balik lepas baca..and pergi kat dia..dia tanye-did u put the book at the right place,me-i'm not sure,i just put it back on the shelve,dia dgn cepat berlangkah ke tempat buku tuh n ajar aku mcm mane nak letak ke tempat asal..tgk code number..n then alphabet...kalau org lain..who cares?yg keje kat lib leh buat,itu kerja mereka..sebab tuh di bayar etc etc etc..but Arthur tunjukkan yang kita tak boleh banyak berkira,,and walaupun tuh kerja mereka still responsibility untuk membuat apa yg perlu n betul..I love Arthur!!!!!!

And,aku ada email die..n phone number kawan die anytime untuk keep in touch..and aku definitely sangat sangat nak mengenali Arthur lebih banyak lagi..coz both of us agree that we(all ppl on this planet) can learn alot from each other...if we respect and appreciate all pll around us...

No comments: